Novinky

4.4.2007

Spuštěn Blog o bolesti hlavy, zad a stresu a pozitivním působením Tai Chi na tyto problémy.

7.4.2007

Že by konečně přišlo jaro?

8.4.2007

V Abudo vám zdarma zkontrolují, jestli Tai Chi cvičíte správně. V zájmu vašeho zdraví doporučuji tuto službu využít, navíc je to zadarmo.

Upozornění

Pokud má někdo pocit, že informace zde uvedené nejsou zcela přesné, prosím o upozornění přes kontaktní formulář.

Bolest hlavy a Tai Chi

MUDr. Olga Bednářová, 3.dubna 2007

Bolest hlavy bývá způsobena stresem, nesprávným držením hlavy, jako součást menstruačního syndromu, nedostatkem tekutin přes den, nízkým, nebo naopak vysokým tlakem, může být také útěkovou reakcí na nějaký psychický podnět, tzv. somatizace (projev psychického diskomfortu tělesným problémem), což není vůbec výjimečná situace, samozřejmě příčinou může být i migréna, u mužů (většinou) tzv. cluster headache i vážnější, o nichž ale tento článek nepojednává.
Při dnešním způsobu života tráveném před monitorem počítače není divu, že se svaly na krku přizpůsobují této činnosti a to způsobuje držení hlavy více vpředu, než je normální. Také dlouhodobé setrvávání v této pozici způsobí ztuhnutí svalů na krku a nejen bolest „za krkem“, ale také přeneseně bolest hlavy.
Pohyb všeobecně je podpůrným faktorem v léčbě vysokého tlaku a pomáhá zbavovat se stresu.
Člověk cvičící Tai-Chi se na začátku naučí správně stát, správně se pohybovat a zatěžovat správné partie svalů při pohybu a nikoliv klouby, které se nesprávným zatěžováním ničí a to se projeví nejdříve bolestí a následně poškozením kloubu různé intenzity.
Také dochází k jemnému, dalo by se říci, jako vedlejší efekt cvičení, posilování všech oslabených partií.
Díky tomu, že Tai-Chi vyžaduje ze začátku plnou soustředěnost na to, co děláme a v pokročilejších fázích přichází ta kýžená relaxace v pohybu, odbouráváme i stres. Dochází také k uvolňování endorfinů, „hormonů dobré nálady“ a to vše nám pak pomáhá se také vyrovnávat lépe se stresem běžných každodenních starostí.

Tai Chi jako záchrana?

Ke svému zdraví se chováme jako ke kabátu. Když se zamaže, dáme jej do čistírny.

Tai Chi skutečně dokáže divy. Je čím dál víc doporučováno lékaři jako doplněk k rehabilitacím, dále jako vhodné cvičení pro zlepšní zdravotního stavu u škály různých onemocnění, např. srdce nebo plic, nebo dokonce i zlepšení zraku. I na těchto stránkách je možno se dočíst, jak mě Tai Chi neuvěřitelně a relativně rychle pomohlo z velikých zdravotních problémů, v sekci "Léčivá síla". Věřím, že podobných případů je mnoho, proto prosím o příspěvky, abych je mohl na tomto Tai Chi webu zveřejnit a ukázat tak ostatním, že jejich trápení může být úplně zbytečné, a že díky Tai Chi mohou nalézt zcela nový začátek.

Tai Chi podle knih a videa

Rozhodně nedoporučuji učit se Ta Chi podle videa. Video by mělo sloužit pouze jako opakování naučené látky od instruktora. Tai Chi Chuan se podle videa či knihy nedá učit už vůbec, je potřeba spousta cvičení ve dvojicích.

Kolektivní síla

Cvičit sám doma je samozřejmě dobré, ale je třeba cvičit ve skupině, která je správně naladěna. Z mé zkušenosti vím, že při individuálním cvičení se necvičí tak dobře, jako ve skupině, a to z mnoha důvodů. Tím nejhlavnějším je relativně snadné svévolné odvedení pozornosti. Aniž by člověk chtěl, najednou zjistí, že myslí na něco jiného a cvičení je v háji. Ve skupině se to nestává, díky tzv. skupinové síle. Navíc bývá Tai Chi skupina velmi dobrým kolektivem přátel, které já osobně vždy velmi rád vidím.

Vědecké poznatky

Čím dál častěji vědci docházejí k názorům, že Tai-Chi dokáže někdy až neuvěřitelně blahodárně působit na lidský organismus. Objedvují se dokonce i odborné zprávy, které doporučuji cvičit Tai Chi místo očkování, například proti chřipce. No uvidíme, jak se tento směr bude dál vyvíjet :-)

Bolest hlavy a Tai Chi

CZIN.eu
TOPlist